3.2. Psicomotricitat en l'àmbit escolar

En aquest subapartat treballarem el concepte de psicomotricitat en l'àmbit escolar, és a dir, podrem veure la importància que té per als nostres alumnes la seva integració a l'aula. Així doncs, treballarem els següents objectius: comprendre la importància del treball psicomotor a l'escola com a mitjà afavoridor del desenvolupament psicomotriu de l'infant i conèixer la importància de la psicomotricitat com a mitjà per consolidar els aprenentatges escolars de forma lúdica i recreativa.

Aquesta il·lustració mostra un grup d'infants jugant a "tibar la corda" (Il·lustració extreta de: importanciadelapsicomotricidad.blogspot.com)
La psicomotricitat té una gran importància en les primeres etapes de la vida de l'infant, i per tant és necessària la seva inclusió dins de l'etapa infantil i primària. Tot i això, cal dir que el treball de psicomotricitat que es porta a terme a l'escola és bastant escàs, la qual cosa suposa desaprofitar una de les formes més idònies i enriquidores perquè els alumnes aprenguin i es desenvolupin adequadament sense oblidar cap de les àrees que conformen la seva educació.

A partir d'aquí cal crear activitats que permetin un progrés psicomotor adequat pels alumnes. Així doncs, cal tenir en compte les destreses que van assolint durant la seva etapa escolar:
  • Esquema corporal: L'esquema corporal és una representació del cos, una idea que tenim sobre el nostre cos i les seves diferents parts i sobre els moviments que podem fer o no amb ell; és una imatge mental que tenim del nostre cos amb relació al medi, estant en situació estàtica o dinàmica. Gràcies a aquesta representació coneixem el nostre cos i som capaços d'ajustar en cada moment la nostra acció motriu als nostres propòsits.

En aquesta imatge podem veure com un infant és capaç de reconèixer la seva imatge al mirall, un clar exemple d'esquema corporal. (Imatge extreta de: http://somoslosdetercero.wordpress.com/) 
  • Domini lateral: El domini lateral es refereix al costat preferit del cos en l'execucuió de diferents accions. Aquest procés de lateralització està íntimament relacionat amb el desenvolupament de l'esquema corporal i la presa de consciència del propi cos, així com amb la progressiva diferenciació d'esquerra-dreta i percepció espacial. 
En aquesta il·lustració es mostren els tipus de lateritat que distingeixen una persona.  (Imatge extreta de: es.slideshare.net)
  • Tonificació muscular: La tonificació muscular és una tensió muscular voluntària que depèn d’una representació de l’espai no només físic, sinó també mental. Abans d’agafar un objecte, eñs nostres musculs es tonifiquen. Per exemple: si un infant ha de saltar un toll, primer haurà de pensar com de gran haurà de ser el salt, i després saltarà. Quan llencem i agafem una pilota fem el mateix (tonificació que requereix una estratègia), i l'acció de ballar per la seva banda també requereix una tonificació per a seguir un ritme.

En aquesta imatge podem veure com un nen agafa una pilota i es produeix una tensió muscular voluntària. (Imatge extreta de: www.crecerfeliz.es)
  • Equilibri corporal: L'equilibri corporal és la capacitat d’orientar correctament el cos a l’espai, a través d’una ordenada relació entre l’esquema corporal i el món exterior. Permet que l'infant pugui mantenir una activitat o un gest, quedar inmòbil o llençar el seu cos, utilitzant la gravetat o resistint-la.

En aquesta imatge podem veure com un nen exercita l'equilibri corporal. (Imatge extreta de: fourthwindsorroyal.blogspot.com) 
  • Estructuració de l’espai i del temps: L'estructuració de l'espai i del temps és l'adquisició de referents espacials, l'infant delimita el seu cos en relació a les persones, objectes i espai. Activitats com per exemple córrer, orientar-se en el terreny reconeixent conceptes com l’esquerra, dreta, lluny, a prop, dins, fora,  una localització objectiva enlloc d’egocèntrica, memòria visual, representació simbòlica i gràfica, ritme i moviment potencien aquesta estructuració.
En aquesta imatge podem veure infants de diferents edats corrent. (Imatge extreta de: www.prestigiaonline.com)
Cal destacar també que  la cultura pot donar suport al desenvolupament de determinades habilitats psicomotores, avançant o retrassant l’aparició d’altres. Tot i així, quan parlem de l'eduació de l'àmbit psicomotor podem distingir dos dimensions que diferencien les accions dels nostres alumnes:
  • Dimensió expresiva: són els movimients comunicatius utilitzats en la vida diària (com expressions facials, postures, gestos,...).
  • Dimensió interpretativa: constitueix el moviment estètic i creatiu (nivell més complexe en l’evolució motriu). 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada