Per poder ser uns bons mestres hem d'arribar a entendre el perquè del comportament dels nostres alumnes. Així doncs, caldrà conèixer a fons el seu desenvolupament psicològic, és per això que ens endinsarem en el coneixement d'aquest concepte i de la seva metodologia. Així doncs, aquest tema té com a objectiu explicar el concepte de desenvolupament i el paper que té el mestre.
EL CONCEPTE
Per entendre el desenvolupament s'ha d'entendre l'aprenentatge perquè es crea una situació de causa-efecte:
![]() |
En aquest gràfic podem observar aquesta relació de causa-efecte. |
- Procés en el qual s’aconsegueixen
noves funcions psicològiques en interacció amb el context físic i sociocultural.
- Fa referència a progressos en
la dimensió corporal, cognitiva i socioafectiva.
- Fenomen qualitatiu, crític i
cognitiu, lligat a l’aprenentatge.
Una vegada entenem el que significa el concepte de desenvolupament podem seguir endinsant-nos en el tema i veure que s'estableixen dos nous conceptes que el classifiquen segons l'aspecte temporal:
El progrés en el desenvolupament és proporcional a la capacitat d'autoregular el comportament. Així doncs, perquè l'alumne sigui capaç d'autoregular-se no necessita ajuda sinó autonomia, i d'aquesta manera pot aprendre. El bon mestre ha de treballar cap a l'autonomia.
Una vegada entenem el que significa el concepte de desenvolupament podem seguir endinsant-nos en el tema i veure que s'estableixen dos nous conceptes que el classifiquen segons l'aspecte temporal:
![]() |
En aquest esquema podem veure com es distingeixen dos tipus de desenvolupament. |
![]() |
En aquesta il·lustració podem observar l'autoregulació del nen. (Il·lustració extreta de: http://www.ueom.com/) |
QUÈ COMPORTA EL DESENVOLUPAMENT?
- El desenvolupament comporta crisis, però aquestes són positives pel creixement d'un infant ja que són una oportunitat d'intervenció per adquirir el creixement.
- El desenvolupament comporta l'adquisició de noves funcions psicològiques gràcies al context que t'envolta.
- El desenvolupament comporta el pas de la dependència total a l'autonomia personal (autorregulació).
- El desenvolupament no es pot dividir estrictament en etapes, ja que depen de cada individu.
PAPER DEL MESTRE
Un bon mestre ha de conèixer la importància de la direcció del desenvolupament i l'evolució d'aquest comportament humà per tal de poder intervenir a l'aula.
D'aquesta manera, com a futurs mestres hem de saber que:
- De la conducta reflexa i automàtica cal evolucionar a la conducta conscient i autorreguadora.
- De la dependència cal evolucionar a l'autonomia personal.
D'un ésser immadur i feble cal evolucionar al domini de les competències per resoldre problemes complexos.
Això només s'aconsegueix amb l'educació i és el mestre el que ha de garantir aquesta evolució per part de l'alumnat. Per això cal conèixer el seu context i com pensa en cada situació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada