Tema 1.1. Marc conceptual i metodològic de l’estudi del desenvolupament psicològic



Per poder ser uns bons mestres hem d'arribar a entendre el perquè del comportament dels nostres alumnes. Així doncs, caldrà conèixer a fons el seu desenvolupament psicològic, és per això que ens endinsarem en el coneixement d'aquest concepte i de la seva metodologia. Així doncs, aquest tema té com a objectiu explicar el concepte de desenvolupament i el paper que té el mestre

EL CONCEPTE

Per entendre el desenvolupament s'ha d'entendre l'aprenentatge perquè es crea una situació de causa-efecte:


En aquest gràfic podem observar aquesta relació de causa-efecte.
Així doncs, he establert un marc conceptual dividit en tres definicions característiques del desenvolupament:

- Procés en el qual s’aconsegueixen noves funcions psicològiques en interacció amb el context físic i sociocultural.

- Fa referència a progressos en la dimensió corporal, cognitiva i socioafectiva.

- Fenomen qualitatiu, crític i cognitiu, lligat a l’aprenentatge.

Una vegada entenem el que significa el concepte de desenvolupament podem seguir endinsant-nos en el tema i veure que s'estableixen dos nous conceptes que el classifiquen segons l'aspecte temporal:


En aquest esquema podem veure com es distingeixen dos tipus de desenvolupament.
El progrés en el desenvolupament és proporcional a la capacitat d'autoregular el comportament. Així doncs, perquè l'alumne sigui capaç d'autoregular-se no necessita ajuda sinó autonomia, i d'aquesta manera pot aprendre. El bon mestre ha de treballar cap a l'autonomia.

En aquesta il·lustració podem observar l'autoregulació del nen. (Il·lustració extreta de: http://www.ueom.com/)
El mestre a través de la comprensió facilita aquest pas cap a l'autoregulació del comportament del nen o nena. Podem entendre aquest fet amb el següent exemple: un nadó obre la mà inconscientment i aquest pas evoluciona cap a saber escriure en un futur.

QUÈ COMPORTA EL DESENVOLUPAMENT?

- El desenvolupament comporta crisis, però aquestes són positives pel creixement d'un infant ja que són una oportunitat d'intervenció per adquirir el creixement.

- El desenvolupament comporta l'adquisició de noves funcions psicològiques gràcies al context que t'envolta.

- El desenvolupament comporta el pas de la dependència total a l'autonomia personal (autorregulació).

- El desenvolupament no es pot dividir estrictament en etapes, ja que depen de cada individu.

PAPER DEL MESTRE

Un bon mestre ha de conèixer la importància de la direcció del desenvolupament i l'evolució d'aquest comportament humà per tal de poder intervenir a l'aula. 












D'aquesta manera, com a futurs mestres hem de saber que:

- De la conducta reflexa i automàtica cal evolucionar a la conducta conscient i autorreguadora.

- De la dependència cal evolucionar a l'autonomia personal.

D'un ésser immadur i feble cal evolucionar al domini de les competències per resoldre problemes complexos.

Això només s'aconsegueix amb l'educació i és el mestre el que ha de garantir aquesta evolució per part de l'alumnat. Per això cal conèixer el seu context i com pensa en cada situació.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada