CAS PRÀCTIC > Tema 1.1

En Bruno és un alumne de cicle inicial, i com tots els nens d'aquestes edats encara conserven la seva innocència que fa que no siguin capaços de pensar en coses abstractes. El seu mestre, que sobreentén que en Bruno entendrà el que vol dir la seva afirmació diu el següent: "Penseu que en la memòria d'un ordinador hi cap una biblioteca sencera". Llavors es produeix la següent situació en la que, ni en Bruno ni els seus companys, entenen correctament l'afirmació del mestre:

En aquesta il·lustració podem veure com els alumnes no entenen el que vol dir el  mestre. (Il·lustració extreta de: http://simplementemafalda.wordpress.com) 

Aquesta situació es produeix perquè un adult sempre tendeix a creure que el nen pensa com ell i, per això, li resulta difícil comprendre els problemes que té per entendre coses que són evidents (per a l'adult). Es sorprèn que el nen no descobreixi la contradicció patent entre una afirmació i un fet o entre dues afirmacions contraposades, o que digui que hi ha més fitxes en una fila quan s'augmenta l'espai entre elles, o que no sigui capaç de permutar l'ordre de tres boles de colors, o que no s'adoni que una persona que està davant d'ell veu les coses d'una altra manera perquè està situada en un altre punt de vista, etc. 

El pitjor és que freqüentment els adults ni tan sols  perceben aquestes i moltes altres limitacions dels nens de diferents edats i els tracten com si l'única diferència intel·lectual que existeix entre nens i adults fora que ells saben menys coses.

En aquesta altra il·lustració podem veure un altre exemple de situacions en que mestres i alumnes no s'entenen. (Il·lustració extreta de: https://ilseexpedicionario.files.wordpress.com)
Només coneixent les característiques del pensament del nen de cada edat, tenint nocions sobre com forma els seus conceptes matemàtics, físics i socials, i sent conscient de les seves limitacions per entendre el pensament científic, el mestre pot fer els seus ensenyaments assimilables per als seus alumnes. Així doncs, pot comprendre per què els nens o adolescents troben sempre una especial dificultat en determinades matèries o en determinades lliçons, i podrà buscar formes alternatives d'ensenyar.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada