En Bruno és un alumne de cicle inicial, i com tots els nens d'aquestes edats encara conserven la seva innocència que fa que no siguin capaços de pensar en coses abstractes. El seu mestre, que sobreentén que en Bruno entendrà el que vol dir la seva afirmació diu el següent: "Penseu que en la memòria d'un ordinador hi cap una biblioteca sencera". Llavors es produeix la següent situació en la que, ni en Bruno ni els seus companys, entenen correctament l'afirmació del mestre:
![]() |
En aquesta il·lustració podem veure com els alumnes no entenen el que vol dir el mestre. (Il·lustració extreta de: http://simplementemafalda.wordpress.com) |
Aquesta situació es produeix perquè un adult sempre
tendeix a creure que el nen pensa com ell i, per això, li resulta difícil
comprendre els problemes que té per entendre coses que són evidents (per a
l'adult). Es sorprèn que el nen no descobreixi la contradicció patent entre una
afirmació i un fet o entre dues afirmacions contraposades, o que digui que hi
ha més fitxes en una fila quan s'augmenta l'espai entre elles, o que no sigui
capaç de permutar l'ordre de tres boles de colors, o que no s'adoni que una
persona que està davant d'ell veu les coses d'una altra manera perquè està
situada en un altre punt de vista, etc.
El pitjor és que freqüentment els
adults ni tan sols perceben aquestes i
moltes altres limitacions dels nens de diferents edats i els tracten com si
l'única diferència intel·lectual que existeix entre nens i adults fora que ells saben menys coses.
![]() |
En aquesta altra il·lustració podem veure un altre exemple de situacions en que mestres i alumnes no s'entenen. (Il·lustració extreta de: https://ilseexpedicionario.files.wordpress.com) |
Només coneixent
les característiques del pensament del nen de cada edat, tenint nocions sobre
com forma els seus conceptes matemàtics, físics i socials, i sent conscient de
les seves limitacions per entendre el pensament científic, el mestre pot fer
els seus ensenyaments assimilables per als seus alumnes. Així doncs, pot comprendre
per què els nens o adolescents troben sempre una especial dificultat en
determinades matèries o en determinades lliçons, i podrà buscar formes
alternatives d'ensenyar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada