4. El desenvolupament cognitiu segons Piaget

En aquest últim apartat del nostre viatge pel coneixement parlaré del desenvolupament cognitiu segons la Perspectiva Piagetiana. L'objectiu és conèixer i entendre el desenvolupament cognitiu dels infants per tal de poder adaptar els continguts i le metodologies segons les etapes cognitives dels alumnes.

Segons Piaget la finalitat del desenvolupament cognitiu és l’adaptació de l’individu al seu entorn. Per tant, durant el seu desenvolupament l'infant va experimentant uns processos cognitius: l'esquema, l'assimilació i l'acomodació.


En aquesta imatge podem veure plasmat el desenvolupament cognitiu d'un nen. (Imatge extreta de: ioc.xtec.cat) 
L'esquema de l’acció és la unitat bàsica del funcionament cognitiu i el component elemental de les formes de pensament. L'infant que va construint el seu propi coneixement, va elaborant esquemes cada vegada més complexos a partir d’esquemes previs. Quan neix apareixen els primers esquemes que són reflexos, més endavant, quan el nen no es limita a respondre de manera reflexa a qualsevol tipus d’estimulació, sinó que cerca una resposta a les seves necessitats podem veure com comencen a sorgir els esquemes d’acció. Aquests esquemes es van fent més complexos i integrats; i és llavors quan parlem d’estructures de coneixement i finalment en el moment que comença a entrar en funcionament la lògica, parlem d’operacions mentals. 

D'altra banda, l'adaptació de l'infant és la capacitat que té d’orientar-se vers nous esquemes a partir de les noves relacions continuades amb l’ambient. Es pot definir com la utilització del medi en funció dels propis interessos. L’adaptació és un procés actiu que es porta a terme mitjançant dos processos diferents:
  • L’assimilació: es produeix quan l'infant incorpora de nous coneixements als esquemes o estructures ja existents. Podríem dir que és l'establiment de relacions entre els coneixements previs i els nous coneixements.
  • L’acomodació: és l'esforç realitzat pel subjecte per modificar els esquemes existents o adquirir-ne d’altres que permetin l’assimilació dels nous coneixements.
Segons els estudis de Jean Piaget el nen pensa diferent de l’adult i per un procés d’adaptació a l’ambient arriba a desenvolupar totalment les seves capacitats intel·lectuals. Primer, segons Piaget, apareix la intel·ligència i després el pensament, així doncs els estadis del desenvolupament segons Piaget són:


En aquesta imatge podem veure un esquema dels estadis evolutius que diferencia Piaget. (Imatge extreta de: teoriasdeaprendizajeconstructivista.blogspot.com)









Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada