Tema 3.1. La psicomotricitat

En aquest apartat parlarem del paper tan important que juga la psicomotricitat en el desenvolupament dels infants, aspecte del qual hem parlat durant els apartats anteriors. Així doncs, aquest tema té com a objectiu conèixer els aspectes evolutius de la
psicomotricitat i identificar les fites del seu desenvolupament a l’edat escolar

En aquesta il·lustració podem veure infants exercitant la seva psicomotricitat. (Il·lustració extreta de: www.westgarden.es)
La psicomotricitat considera el moviment com a mitjà d'expressió, de comunicació i de relació de l'ésser humà amb els altres i exerceix un paper important en el desenvolupament harmònic de la personalitat, ja que el nen no només desenvolupa les seves habilitats motores; la psicomotricitat li permet integrar les interaccions a nivell de pensament, emocions i la seva socialització.

En els primers anys de vida, la psicomotricitat juga un paper molt important, perquè influeix valuosament en el desenvolupament intel·lectual, afectiu i social del nen afavorint la relació amb el seu entorn i prenent en compte les diferències individuals, necessitats i interessos dels nens i les nenes:
  • A nivell motor, permetrà al nen dominar el seu moviment corporal.
  • A nivell cognitiu, permet la millora de la memòria, l'atenció i concentració i la creativitat del nen.
  • A nivell social i afectiu, permetrà als nens conèixer i afrontar les seves pors i relacionar-se amb els altres.

Imatge on es mostren dos infants interactuant i exercitant la seves capacitats motora, cognitiva i social i afectiva. (Imatge extreta de: atencionatupsique.wordpress.com)
Aquest desenvolupament depèn fonamentalment de la maduració i perfeccionament del sistema nerviós de l'infant i té quatre etapes: primera infància (0 a 3 anys), segona infància (4 a 6 anys), tercera infància (7 a 11 anys) i adolescència (12 a 20 anys). Però és en la primera infància quan l'infant desenvolupa la majoria de les seves capacitats, aquests canvis en l'ontogènesi es distribueixen en cinc estadis:
  1. Impulsiu (activitat motora reflexa).
  2. Emocional (l’emoció domina les relacions de l’infant amb el medi).
  3. Sensoriomotor (intensa activitat d’investigació i d’exploració del món dels objectes).
  4. Projectiu (l’infant coneix l’objecte a través de la seva acció amb ell).
  5. Personalisme i valor funcional (personalitat polivalent i afirmació de l’autonomia).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada